Widoki z ojczystego kraju utrudniają mówienie w języku obcym
20 czerwca 2013, 11:54Oglądanie zdjęć kojarzonych z domem i ojczystym krajem sprawia, że trudniej posługiwać się językiem obcym.
Kolonizacja pewnym pierwotniakiem zwiększa ryzyko zapalenia jelita grubego
15 listopada 2016, 06:40Myszy, których przewód pokarmowy zamieszkują pierwotniaki Tritrichomonas muris, są bardziej zagrożone zapaleniem jelita grubego.
Kiedy kampania społeczna skłania do picia
5 marca 2010, 18:03Reklamy społeczne dość często odwołują się do poczucia wina czy strachu potencjalnego odbiorcy. Naukowcy stwierdzili jednak, że w niektórych sytuacjach kampanie mające zapobiec paleniu czy piciu alkoholu w rzeczywistości wzmacniają jeszcze niepożądane zachowania. Wg Amerykanów, dzieje się tak, gdy spot obejrzy ktoś, kto już się boi lub ma poczucie winy. Przyjmuje on wtedy postawę obronną i nie bierze pod uwagę konsekwencji swojego działania, postępując w myśl zasady: "To spotyka wyłącznie innych".
Ciemność uwalnia i sprzyja kreatywności
21 czerwca 2013, 06:35Przygaszając światła, można zwiększyć poziom kreatywności.
Parkinson jest po części chorobą autoimmunologiczną
22 czerwca 2017, 13:15Naukowcy znaleźli 1. bezpośrednie dowody na to, że reakcja autoimmunologiczna ma związek z chorobą Parkinsona. Rodzi to nadzieję, że śmierci neuronów można by zapobiec za pomocą terapii tłumiących reakcję immunologiczną.
Pieniądze łagodzą ból
26 kwietnia 2010, 10:35Dr Kathleen Vohs, która zajmuje się psychologią konsumenta na University of Minnesota, ustaliła, że gdy ludzie policzą pieniądze, odczuwają lżejszy ból po zanurzeniu dłoni w gorącej wodzie, czują się też lepiej w obliczu społecznego wykluczenia.
Skojarzenia ze śmiercią pozwalają na wymyślanie śmieszniejszych żartów
3 lipca 2013, 06:28Po zastosowaniu primingu związanego ze śmiercią ludzie mają bardziej kreatywne podejście do humoru.
Samo patrzenie na wskazówki związane z kawą może stymulować mózg
28 marca 2019, 11:22Samo patrzenie na coś, co przypomina o kawie, może sprawiać, że stajemy się bardziej czujni i uważni.
Jak się nastawisz, tyle zobaczysz
29 kwietnia 2010, 09:32Ludzie widzą lepiej, gdy eksperymentalnie wytworzy się w nich takie nastawienie. Wg psychologów, oczekiwania naprawdę zwiększają ostrość widzenia, a nie zwiększają czujność czy motywację do koncentrowania się na obiektach (Psychological Science).
Kłamstwo i kreatywność to dwie strony tego samego medalu?
20 lutego 2014, 12:29Kłamstwo na temat wyników w jednym zadaniu może zwiększyć kreatywność w kolejnym. Dzieje się tak, bo ludzie stają się mniej ograniczeni zasadami.